Meldpunt Schuldhulpverlening Almere

Waarom een meldpunt Schuldhulpverlening?

In de gemeente Almere zijn veel organisaties bezig met hulpverlening aan mensen met schulden. Dat is heel belangrijk en gaat vaak heel goed.

Dat lezen we ook in rapportages waarin de gemeente de schuldhulpverlening en het armoedebeleid evalueert.

Uit gesprekken die het Ombudsteam voert met bewoners bewoners, en ook met hulpverleners zelf, horen we dat er toch veel mensen zijn in Almere die de weg naar schuldhulpverlening niet goed weten te vinden.

En mensen die afhaken bij hulpverlening. Bijvoorbeeld omdat er nog veel meer speelt dan alleen schulden.

Daarom denken wij dat het zinvol is dat het Ombudsteam RoodGroen meldingen en signalen uit de samenleving opvangt waar schuldhulpverlening niet lukt, waar mensen de hulp niet kunnen vinden, waar mensen met schulden ingeklemd raken tussen verplichtingen en mogelijkheden. 

Wij willen als Ombudsteam ook leren van deze ervaringen. Als de ervaringen wijzen op structurele problemen of weeffouten in de hulpverlening en verwijzing, dan kunnen wij deze signalen ook doorspelen naar de fracties in de gemeenteraad. Het gaat daarbij vaak niet over een oordeel over de hulpverlening, maar inzichten, waar de uitvoering of verwijzing of opvolging niet past, en daardoor de bewoner onvoldoende helpt.

Wij ervaren dat het van groot belang is, dat het Ombudsteam RoodGroen onafhankelijk is van alle organisaties die hulpverlening uitvoeren. En ook onafhankelijk van de gemeente. Vaak voelen bewoners zich ook afhankelijk van organisaties die hen hulpverlenen. Dat staat openheid soms in de weg. Vanwege schaamte, of omdat niet alle afspraken waargemaakt kunnen worden.

Dat speelt vooral wanneer de gemeente ook een rol speelt als uitkerings-verstrekker, of bij vorderingen op gemeentelijke belastingen. Een onafhankelijke luisterende mede-bewoner kan het begin zijn van het herstel van vertrouwen. 

Als wij een melding ontvangen over schuldhulpverlening, waar ook een hulpvraag mee verbonden is, dan zullen wij proberen de bewoner te verwijzen en op weg te helpen naar goede hulpverlening. Zo werkt het Ombudsteam. Wij zullen zelf geen schuldhulpverlening op ons nemen. Maar het vinden van het juiste loket, of het opknippen van problemen in kleinere stappen kan goed passen bij onze werkwijze. Zeker als het de bewoner weer in zijn / haar kracht zet.

Indien u vragen heeft over het Meldpunt of over het Ombudsteam, als bewoner of als hulpverlener, neemt u dan contact op met het Ombudsteam.

 

telefoonnummer: 06-25083718 of het

email-adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.